logo - גור טכנולוגיות

ניקוי וחיטוי סוללות מיזוג אוויר וקירור – למה זה חשוב?

מה תקראו במאמר?

מהם סוללת של מערכות מיזוג אוויר וקירור?

בתוך מערכות מיזוג אוויר ניתן למצוא שתי סוגי סוללות; לרוב, הסוללות בנויות מצינורות נחושת בהם זורם גז פריאון או מים (בהתאם לסוג המערכת) ומשתכי אלומיניום דקים מאוד אשר עוטפים את כל צינורות הנחושת ונקראים עלי האלומיניום של הסוללה.

סוללה אחת הינה סוללת העיבוי הממוקמת ביחידה החיצונית וידוע גם כסוללה היבשה או הסוללה החמה (כאשר המערכת עובדת על קירור ולא חימום) והסוללה השנייה היא סוללה האיוד הממוקמת ביחידת המיזוג הפנימית וידוע גם כסוללה הרטובה או הסוללה הקרה.

ביחידת האיוד הפנימית אוויר חם מתוך חלל החדר נדחף על ידי מפוחי היחידה דרך סוללת האיוד הקרה, החום שלו נספג (מועבר) אל סוללת האיוד והוא יוצא מצידה השני אל חלל החדר כאוויר קר יותר.

יחידת העיבוי פועלת בצורה הפוכה מיחידת האיוד, אוויר קריר יחסית מבחוץ נזרק דרך הסוללה על מנת לקרר את הגז החם העובר בתוך צינורות הנחושת ויוצא מצידה השני של הסוללה כאוויר חם יותר.

גם מקררים וציוד קירור כמו זה שנמצא בסופר-מרקט ומסעדות כולל בתוכו סוללות עיבוי ואיוד הדומה למערכות מיזוג אוויר; במבנים ציבוריים כמו בתי חולים, בנייני משרדים, מלונות וכיו"ב מקובל למצוא סוללות מאיידים גדולות מאוד המיועדות לקירור של השטחים הציבוריים. סוללות אילו ממוקמות בתוך יחידות הנקראות יט"אות (יחידות טיפול אוויר) ופעילותן דומה מאוד לסוללות של מערכות מיזוג אוויר ביתיות.

תיאור הבעיות הנוצרות ביחידות עיבוי ואיוד של מערכות מיזוג אוויר וקירור:

כפי שהוסבר, דרך סוללות העיבוי וסוללות האיוד זורם אוויר אשר נזרק על הסוללות על ידי מפוחים. ביחידות עיבוי הממוקמות בחוץ, באזורים הקרובים לים או באזורי תעשייה, האוויר אשר מוזרם דרך הסוללה מאופיין ברמה גבוהה של מלחים ולחות אשר יוצרים על פני עלי האלומיניום שיכבה של משקעי אבנית ומלחים וגורמים להתפתחות של מוצרי קורוזיה (חלודה); משקעים אילו יוצרים שכבת בידוד אשר עוטפת את עלי האלומיניום ופוגעת בתהליך החלפת החום של היחידה – קירור הגז החם בתוך צינורות הנחושת על ידי האוויר מבחוץ.

ביחידת האיוד הפנימיות הבעיות הנוצרות במהלך פעילותן קשות אף יותר. כפי שתואר, סוללת האיוד היא הסוללה הקרה בה זורם גז פריאון קר או מים קרים דרך צינורות נחושת אשר מקררים את עלי האלומיניום. מכיוון שהסוללה היא גוף קר המצוי הסביבה חמה ולחה (מצב המאפיין את האוויר בחודשי הקיץ) על הסוללה נוצרת תופעה בשם קונדנסציה או עיבוי, כתוצאה מהפרשי טמפרטורה בין סוללה הקרה לאוויר החם.

כאשר האוויר החם עובר דרך הסוללה הקרה מתרחש תהליך פיזיקאלי של התעבות אדי המים הנמצאים באוויר (הלחות באוויר) הנהפכים לטיפות מים אשר נוצרות על גבי הסוללה הקרה ומכן ההסבר לרטיבות הנוצרת ביחידות המיזוג הפנימיות במהלך פעילותן, הבעיות נוצרות כאשר באוויר המוזרם דרך הסוללה קיימת כמות גדולה של אבק ולכלוך, כמו כן ביחידות המותקנות במטבחים ובאזורי עבודה קיימת כמות גדולה של משקעים שומניים המרחפים באוויר.

ניקוי וחיטוי סוללות מיזוג אוויר וקירור – למה זה חשוב - גור טכנולוגיות

כאשר המפוחים מזרימים את האוויר דרך הסוללה, חלק מהמשקעים (לפעמים חלק גדול) מצליח לחדור את המסננים המותקנים בכניסה ליחידת המיזוג ונעצר במגע עם הסוללה הקרה והרטובה. הצטברות הלכלוך על גבי הסוללה הרטובה גורם לשתי בעיות חמורות הפוגעות בתפקודו התקין של המזגן. הבעיה הראשונה היא סתימה של מעבר האוויר דרך הסוללה – המשקעים חודרים לעומקה של הסוללה נצמדים לעלי האלומיניום וכך מצרים את מעבר האוויר דרך הסוללה עד למצב בו כל פני הסוללה חסום למעבר אוויר והמפוח לא מצליח להחדיר את האוויר החם דרך הסוללה ולהוציאו בצידה השני קר. מצב זה גורם לירידה חדה של עד 80% בתפוקת הקירור של המזגן, גורם למעמסה ושחיקה מואצת של מדחס היחידה והמפוחים המנסים לפצות על הסתימה שנוצרה ביחידה ולצריכת חשמל מוגברת שעשויה להגיע לעד 42% יותר מהצריכה של אותה יחידה עם סוללה נקייה.

הבעיה השנייה היא בעיה של זיהום אוויר, הסוללה הרטובה של המזגן מהווה קרקע פורייה להתפתחות של מזהמים ביולוגים כגון עובש, בקטריות, חיידקים (כגון חיידק הליגיונלה המוכר) אשר מוצאים בסביבה הרטובה והלחה של פנים יחידת האיוד מקום אידיאלי להתפתח ולגדול.

התפתחות בקטריות וחיידקים ביחידות מיזוג אוויר היא בעיה נפוצה ביותר הקיימת בכל המזגנים הביתיים והמוסדיים וגורמת לירידה חדה האיכות האוויר הקיימת בחלל החדר, ריחות לא נעימים הנפלטים מהמזגן ולהתפתחות של מחלות ותחלואות אצל דיירי המבנה אשר אינם מקשרים בין התחלואות מהן הם סובלים לתפקודו של המזגן. תופעה זו בה יחידת המיזוג גורמת פליטה של מזהמים ביולוגים לחלל החדר נקראת בשם "תסמונת הבניין החולה" (The "Sick Building Syndrome") ומאמרים רבים נכתב על השפעותיה המסוכנות.

תדירות הטיפול במערכות מיזוג אוויר וקירור:

טעות נפוצה הקיימת בנושא תחזוקת מערכות מיזוג אוויר ביתיות ותעשייתיות היא כי הצורך לטפל בסוללות עולה רק לאחר תחילתן של הבעיות עליהן הוסבר במאמר. הבעייתיות בגישה זו נובעת מהעובדה כי לרוב הימנעות מטיפול ביחידות המיזוג יביא להופעת התקלות הנובעות מהזנחת היחידה במהלך גלי החום של חודשי הקיץ, בזמן בו הצורך בתפקודו התקין של המזגן הוא בעל חשיבות רבה והשבתת היחידה עד לסיום ביצוע הטיפול הנדרש יסב אי נוחות רבה לדיירי הבניין.

מכאן ניתן להבין כי לצורך מניעת היווצרותן של התופעות הרשומות לעיל בתקופות הבעייתיות ביותר בנית תכנית טיפולים תקופתית מומלצת עם רכישתה והתקנתה של המערכת. תדירות הטיפול במערכות עשויה להיות מטיפול חד שנתי במהלך חודשי האביב כחלק מהכנת היחידה לקיץ ועד לביצוע מס' טיפולים מתוכננים במהלך השנה – בהתאם לסביבת העבודה בה פועלת היחידה ורמת הזיהומים הקיימים באזור. תכנית טיפולים מסודרת לצורך ניקוי וחיטוי היחידה ישמור על תפקודה התקין במהלך כל השנה ויבטיח כי בחודשים החמים ביותר בהם נדרשת היחידה לתפקד בתנאים קשים לא ייווצרו תקלות לא צפויות.

שיטות, דרכים ומוצרים לביצוע טיפול ניקוי וחיטוי של סוללות מיזוג אוויר וקירור:

לפני תחילתו של טיפול ביחידת מיזוג אוויר וקירור ראשית יש לבחון את מצב הסוללה וסוג המשעים אשר נוצרו בה. ביחידות עיבוי הממוקמות בחוץ, לרוב על גגות הבניין סביר כי ניתקל בשכבה של מלחים, אבנית וקורוזיה. לטיפול במשקעים אילו ניתן לרסס על הסוללה באמצעו מרסס ידני או חשמלי (בהתאם לגודל היחידה) תכשיר Nar-Coil אשר ימיס את המשקעים השקים במהירות וביעלות ללא פגיעה בעלי האלומיניום העדנים. בסיום הניקוי יש לבצע שטיפה איכותית עם הרבה מים נקיים ולהפעילה מחדש.

הטיפול ביחידות איוד פנימיות דורש בדיקה יסודית יותר טרם תחילת הטיפול מכיוון שיחידות אילו לרוב מותקנות מיד עם סיום עבודות הבניה וטרם אכלוס הדירה או המוסד וביצוע עבודות גמר כגון הפרדות גבס, שטיחים מקיר לקיר, פרקט, ריהוט וכיו"ב, לעיתים נוצר מצב כי עבודות אילו מקשות מאוד על הגישה לצורך מתן טיפול ליחידה.

 

 

במקרים בהם הגישה ליחידה קשה במיוחד ו/או שטיפתה במים לאחר השימוש בתכשיר הניקוי עלולה לגרום נזק לריהוט, שטיחים וכיו"ב יש לבחון את האפשרות לשימוש בתכשיר שאינו דורש שטיפה במים בסיום הטיפול. פתרון טוב לבעיה זו יכול להיות בתכשיר ה- Coil-Ox המורכב משילוב של דטרגנטים ופעילי שטח ואינו דורש שטיפה במים.

 

עם זאת יש לזכור כי משפחת התכשירים על בסיס דטרגנטים אינו מיועדת לניקוי של סוללות סתומות או מלוכלכות מאוד ולצורך ניקוי סוללות אילו יש לבצע שימוש בכשיר ה- Gab-Coil המבוסס על בסיס אלקאלי (לא חומצי!) ומבצע שתי פעולות חשובות לניקוי הסוללה:

פעולה ראשונה היא פרוק מולקולות שומן ומולקולות אורגניות, כך הוא מחליש את ה"אחיזה" של המשקעים על העלים, פעולתו השנייה היא שלאחר התזתו כנוזל לעומק הסוללה התכשיר הופך לקצף סמיך ביותר אשר דוחף את כל המשקעים מעומקה של הסוללה כלפי חוץ לשטיפה קלה במים וכל זאת ללא גרמת נזק לעלי האלומיניום העדינים כפי שיכול להיגרם בשימוש בתכשירים חזקים כגון דגריזרים.

 

היתרון הגדול בשימוש בשיטה זו היא כי המשקעים הקיימים בתוך הסוללה "נדחפים" מבפנים הסוללה כלפי חוץ ולא קורה מצב שהמשקעים ידחסו פנימה ויגרמו לסתימה קשה כיותר כפי שעשוי לקרות בשטיפה בלחץ מים של הסוללות מבחוץ כלפי פנים. בסיום כל ניקוי של הסוללה יש תמיד לבצע חיטוי של הסוללה וטיפול במגש הניקוז. מטרת חיטוי הסוללה היא לחסל את כל מרבצי הבקטריות, והעובשים שנוצרו מהרטיבות שנוצרת ביחידה ולמנוע את התפתחותו העתידית. לצורך ביצוע פעולת החיטוי ניתן להשתמש בתכשיר האנטי בקטריאלי ה- Clean-Air המגיע בתוך בקבוקון קטן עם מרסס ידני המבצע ערפול של התכשיר הנוזלי ופזר אותו בצורה שווה ויסודית על כל חלקי בסוללה ובית הסוללה איכן שנדרש הטיפול.

 

אין להזניח את בטיפול במגש היחידה שכן אחת הבעיות הנפוצות ביותר בחודשי הקיץ היא סתימה של ניקוז יחידת האיוד הפנימית הגורמת לנזילה של המזגן בתוך הבית תוך גרימת נזק לקירות ותקרות גבס. סתימת הניקוז נגרמת כתוצאה מהיווצרות עובש וירוקת במגש הניקוז בשל הרטיבות התמידית הקיימת בו. במקרים רבים העובש הופך לשכבה עבה של ג'לי ירוק אשר נכנס לפתח הניקוז סותם אותו וגורם לנזילה של מי העיבוי הנוצרים על הסוללה אל מחוץ למגש על תקרות הגבס וקירות הבית. שימוש בטבלית Pan-Clean והנחתה במגש ניקוז הנוזלים יגרום לשחרור איטי ומבוקר של ביוצידים אנטי-בקטריאליים לתוך המגש שימנע כל היווצרות והתגבשות של עובשים ובקטריות וישמור על מגש היחידה נקי מכל התפתחות בקטריאלית לתקופה של עד חצי שנה.

 

שמירה על עקרונות פשוטים של אחזקה תקינה ומסודרת של יחידות מיזוג האוויר והקירור יבטיח כי נעבור את חודשי הקיץ החמים והלחים באווירה ממוזגת, נעימה ובריאה.

שתפו:

ניקוי וחיטוי סוללות מיזוג אוויר וקירור – למה זה חשוב

תוכן עניינים

למידע נוסף והזמנות
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

אולי יעניין אותך..

דילוג לתוכן